Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van SjefStribos - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van SjefStribos - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

24 Februari 2013 | Thailand, Koh Tao

Beste trouwe lezers van mijn blog,
Na een lang interval weer een update. Zoals beloofd schrijf k deze blog vanuit een hangmat op het strand op Koh Tao, een eiland in Zuid-Thailand. Hoe het zover gekomen is? Ik zal beginnen met de laatste dagen in Nepal.

Op onze laatste dag op school hebben we spellen georganiseerd. We lieten de kinderen touwtrekken en spijkerpoepen en ballonvoetballen (wat ze gek genoeg allemaal al kenden..) Vooral het ballonvoetbal was een groot succes want alle kinderen in Nepal worden helemaal wild van ballonnen. Puzza uit groep 6 hielp ons met opblazen en Sanjay uit groep 3 hield alle ballonnen bij elkaar en de kinderen op afstand. Het was erg grappig om te zien hoe verantwoordelijk ze met die taken omgingen.
Aan het eind was er een Afscheidsceremonie voor ons. We kregen een tikka (zonne grote rooie stip op uw hoofd) en een krans van afrikaantjes (de bloemen) terwijl Noche een speech hield. We trakteerden de hele school op chocolaatjes en van sommige kinderen kregen we zelfs een kado, wat erg aandoenlijk was. Blijkbaar at ik te langzaam (ik analyseerde alles grondig) want telkens als ze langskwamen om bij te vullen hield Noche z'n hand boven m'n bord en zei dat ik genoeg had...
Die jongen waar het allemaal om ging hebben we trouwens niet gezien.

De volgende ochtend vertrokken we naar thailand. In de trein in Bangkok was ik thaise zinnetjes aan het oplezen wat de vrouw naast mij heel gappig vond. Ze bleek reisleidster te zijn en gaf ons nuttige tips. Het is hier 's avonds nog 25 graden en we hebben een grote sprinkhaan gegeten. Dat heeft verder niet veel met elkaar te maken maar dat is kort wat ik wilde zeggen.

In Bangkok hebben we tempels enzo bezocht. Heel mooi allemaal! Veel goud en mozaiek en draken enzo. Het is alsof je door een extreme versie van de Indische Waterlelies loopt.
Ook hebben we een fietstocht gemaakt door de drukke en nauwe straatjes van Chinatown. Iets waar natuurlijk alleen maar nederlanders op af komen. Die avond zijn we naar het dakterras gegaan waar The Hangover 2 is opgenomen. Supervet uitzicht maar ook reteduur. We werden samen met de andere el cheapo toeristen op 1 plek gestuwd één drankje te doen zodat de rijke gasten geen last hadden van onze armheid.

Met de nachttrein zijn we naar het noorden, naar Chiang Mai gegaan. Halverwege zijn we in Ayathuya een dag gebleven. Hier staan heel veel oude tempelcomplexen. Het lijkt een beetje op Angkor Wat voor de mensen die dat kennen. Alsof je in een Indiana Jones film bent of Tomb Raider.

De eerste avond in Chiang Mai hebben we Chinees Nieuwjaar gevierd. Met drakenpop en acrobatenshow en al.
In Chiang Mai hebben we een trekking van 3 dagen gedaan door de jungle. We sliepen op van die strandmatten in bamboehutjes. Onze gids, KingKong, zei dat we de eerste avond hond zouden eten. Dit bleek een grap te zijn. Wel hebben we eekhoorns gegeten die de andere gids, Tarzan, had gevangen die dag. Ik weet niet meer hoe ze smaakten want ik had redelijk wat Chang (lokaal bier) op. Kingkong was de hele tijd aan het ouwehoeren en riep dan "oh my buddha!". De volgende dag gingen we verder en ik had een kleine changover (haha). We stopten bij watervallen en stroompjes waar we konden zwemmen, wat echt heel relaxed was want het was snikheet.
De laatste dag hebben we bamboevlot gevaren en op een olifant gereden.

We zijn naar het drielandenpunt geweest van Thailand, Myanmar en Laos, de Gouden Driehoek. We zijn een halfuur in Laos geweest waar we whiskey met een tijgerpenis erin hebben gedronken. Erg zielig natuurlijk maar vooral erg smerig ook. Onze gids kocht 3 flessen whiskey voor 120 baht, zo'n 3 euro... Wel zonder tijgerpenis voor die prijs. Ook hebben we een longneck stam gezien, vrouwen met van die ringen om hun nek. Indrukwekkend om te zien maar het was meer een toeristische attractie.

In Chiang Mai zijn we nog naar een krokodillen- en slangenshow geweest en naar het Tiger Kingdom. Hier kun je in de kooien met de tijgers en je kunt ze aaien en op ze gaan liggen. Ze zijn heel tam en speels en hoewel je niet met ze mocht spelen en stoeien als met een hond was het wel een toffe ervaring.
's Avonds zijn we naar een Muay Thai gevecht geweest. Dit is een soort kickboxen. Ze begonnen met 2 jongentjes van 12 jaar, dat was niet zo heel spectaculair maar wel bijzonder dat ze die kiddo's laten vechten. De echte gevechten waren wel supervet! Ze kickten en sloegen heftig op elkaar in. 1 gast deed vanuit het niets een of andere kungfu achterwaartse kick en je hoorde z'n voet echt met een klap recht op de smoel van die ander komen, die meteen als een pudding KO in elkaar zakte! Als intermezzo hadden ze 5 gasten die geblindoekt in de ring elkaar KO moesten slaan, wat erg grappig was om te zien. Vooral omdat de scheidsrechter natuurlijk ook in elkaar gemept werd.

Met de nachtbus zijn we naar Bangkok gegaan en de volgende nacht met de bus naar Chomphon in het zuiden. Hier moesten we wachten op de boot en op de tv in de wachtzaal hebben we 127 hours gekeken, wat wel een oke film is. Vanaf de boot kon je vliegende vissen zien die het water uit sprongen en dan 20 meter verder vlogen. Op Koh Tao is het lekker relaxed. Wit strand, heldergroene zee en palmboompjes. Je kunt hier mooi snorkelen.

En zo zijn we weer terug bij de hangmat. We hebben nog niet echt een plan voor wat we gaan doen komende tijd. Alles op z'n tijd natuurlijk.

Gegroet!

• 24 Februari 2013 - 10:59

Heike Van Schaik:

Klinkt spectaculair: sprinkhaan eten, gidsen die Kingkong en Tarzan heten, op een olifant rijden, wiskey met TIJGERPENIS?! naar een stam wezen kijken als of het een attractie is. (net zo'n freakshow, best zielig eigenlijk), op tijgers liggen en mensen die elkaar knock out slaan. Je weet me wel jaloers te maken hoor. ;) Trouwens nog zadelpijn van je fietstochtje gehad?..

• 24 Februari 2013 - 13:24

Jorienke:

Oh my Buddha! Herkenbaar en erg gaaf om te lezen, geniet ervan nog even! (en mocht je nog een olifant willen meenemen naar huis dan houd ik me aanbevolen)

• 24 Februari 2013 - 21:59

Bea:

Geweldig avontuur Sjef. Luier nog maar effe door, als je ons maar af en toe op de hoogte houdt, dan hebben wij ook weer wat om over te praten ;) groeten, Bea

• 25 Februari 2013 - 11:49

Tess Van Eijk:

What?! Dit verhaal is nog indrukwekkender dan al je voorgaande verhalen! En ook gruwelijker: hond eten (oke, bijna dan, maar dat krijg je vast nog een keer echt voorgeschoteld), tijgerpenis drinken en allemaal mensen KO zien slaan... Jij komt echt getransformeerd terug na alles wat je daar ziet :p Als het je lukt moet je ook echt foto's plaatsen, ben benieuwd! Kom maar snel terug, je wordt gemist, want ja, wat moeten we nu zonder voorzitter? :(
    Geniet nog maar van je hangmat en laat snel weer wat horen! :)